treungarenhund

Alla inlägg under augusti 2011

...

Av Malin Saarenketo - 24 augusti 2011 19:58

ja men godkväll...nu var det ett tag sedan sist igen...det blir ju sådär ibland. Onsdage redan, dagarna och veckorna rullar på...storisarna har börjat skolan igen...Julia 3:an och William 1:an. Julias första dag i trean kom hon hem med ett stort leende på läpparna:) hon har fått många ändringar, ny fröken, ny del av skolan,  massa nya ämnen, slöjd, SO, NO, musik och inte minst Engelska...idag hade de sin första engelska lektion, så idag har hon mestadels pratat engelska:) William är iaf bekant med fröken och är i samma bygnad..men kommer han också få massa nytt. Ellen är kvar på sitt dagis...tack o lov:) Bästa dagiset jue!

Jag är kvar på Ok...och vi står också innför massa förändringar...vi hoppas att det ska bli bra, men just nu är det väldigt många saker som är ovissa...vi hoppas på det bästa förståss, jag söker fortfarande nya jobb...och hoppas att någon ska fastna för mitt personliga brev en vacker dag...eftersom mitt cv inte är mycket o skryta om;)

 

Jag o Viggo har börjat på agility, vi går i Köping och det är toppen skoj...saknar fagerstas instruktör så det blir nog en kurs där i framtiden:) Viggo o jag har skoj ihop iaf o det är det som är meningen!!

 

Hösten börjar komma på riktigt...tänk hur kort sommaren egentligen är...vi har redan börjat planera nästa sommar och jag ser fram emot det!! annars så gillar jag hösten, bara vi slipper massa regn o rusk. förhoppningsvis kommer vi igång nu med hallens renovering...känner att det stått still föör länge nu. Nej nu blir det en stund framför tv:n innan dusch o sen sängen...

Av Malin Saarenketo - 17 augusti 2011 08:45

dagarna bara rullar på som vanligt, och ja nu är det verkligen som vanligt...skolan har börjat och rutinerna börjar komma i rullning. Ganska skönt faktiskt. Dagarna som varit har vi mestadels tagit det lugnt. I Måndags fick jag tvinga med mig storisarna för o handla. William behövde en ny skolväska eftersom hans gått sönder. Han behövde även inneskor och gummistövlar att ha i skolan. Ellen behövde en regnjacka och en höst jacka eftersom jackan hon hade i våras är way to small...den ungen växer så det knakar! Julia behövde inget speciellt, men var ju så illa tvungen o följa med. Jag fick muta med att de fick välja vart vi skulle äta...gissa vad de valde, mc dolands så klart...helt ok eftersom det var ett tag sedan vi åt där. Min chef ringde o ville att jag skulle jobba...så visst jag ställde upp. Kändes tom helt ok att komma tilbaka till jobbet...har ju haft en toppen semester! Nu blev jag ledig idag istället + att jag tog ledigt imorgon torsdag pga ett gympa möte...så nu jobbar jag inte förrän fredag:) Känns helt ok det med:)

 

I går hade vi en lugn fm, efter lunch lämnade jag barnen hos Patriks farmor, jag åkte in på info möte på matten...mm det är bara o fortsätta o se till o bli klar och hoppas att jag kan komma in på utbildningen jag vill...såå surt när jag fick brev om att jag kommit in och att jag var välkommen att skicka in mina kompleteringar (matten) såååå surt! Hade jag fixat matten så hade jag kunnat börjat plugga nu i september...men men är man inget snille så...

 

Efter matten så hade Patrik hämtat barnen, jag o tjejerna gjorde iordning äppelpaj....pappa o Patrik började med bon...Johanna o Amelia kom förbi o lekte o fikade. Mycket trevligt!

Tog sällsis med dem när de skulle hem. Sen stack jag o Viggo på agility i Köping. Det gick toppen och Viggo kom allt ihåg vad det handlade om:) superskoj hade vi!

 

När jag släppt in Viggo i bilen så ser jag någon bekant...Kotten är ute o går med sin nya husse o de två andra fyrbenta familjemedlemmarna....när jag var ca 5-10 meter ifrån ropade jag på Kotten...vilken syn...han kände igen rösten o rusade emot mig...Underbara hund! Gosade ett bra tag o pratade med S...allt funkade jätte bra, så himla skönt och jag är så lycklig att han har fått det så bra! Kotten fick nosa på Viggo genom gallret och verkade känna igen Viggo...men Viggo såg mest fundersam ut:) När jag skulle sätta mig i bilen så kollade Kotten efter mig och det tog en stund innan han vände om....kommer aldrig glömma den blicken...jag som är känslofia nr 1 grät hela vägen hem o mestadels av kvällen...jag saknar honom något så fruktansvärt...kände att jag behövde en prommis...Viggo fick stanna hemma den här gången, kändes konstigt, man är ju aldrig själv numera när man är ute o går...men det var faktiskt skönt...gick i min egen takt o lät tankarna skingra sig, ibland kändes det som man fick tjippa lite extra efter andan, ni vet när det känns som någon lagt locket på...Kottens blick hade jag hela tiden i bakhuvudet o kom då o tänka på föräldrar som adopterar bort sitt barn...tänk vilken minnesbild de måset ha i sina huvuden för jämnan..eftersom det oftast sker pga att de inte kan ta hand om sitt barn...Kotten var mitt barn och han kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta!  Men jag vet att han har det toppen, det kunde inte bli bättre!  under min promenad så var det oftast så tyst att jag bara hörde ljudet från mina skor som rörde asfalten...varenda lite prassel fick mig nästan o hoppa till..en kopparorm fick mig nästan o hoppa jämnfota...lika med rådjuret som säkerligen var mer rädd för mig...hemma igen så kändes det lite skönare i skallen...berättade för Patrik att jag träffat Kotten och då rann tårarna igen...det här var svårare än när jag hade lämnat honom...men jag har ju hela tiden en tacksamhet i bakhuvudet...för han har det ju toppen i sin nya familj!

Av Malin Saarenketo - 13 augusti 2011 22:06

Ja men hur var det där med semester ;)  Nu är den snart till ända...och faktiskt så känns det helt OK. Luften börjar bli mer höstlik, det är varmt i solen men så fort den går i moln så blir det kyligt. har haft snart 4 ½  veckas ledigt så det känns faktiskt bra att komma in i alla rutiner. Jag är en rutin människa, inte så jag har ett schema, men ändå så där lagom...Dagarna som har gått sedan sist så har vi varit till arboga badhus, min syster med familj fick sig ett besök av mig o barnen igår...supertrevligt hade vi, grillade o barnen lekte massa. Jag har varit ut i skogen o letat svamp vid två tillfällen, hittade ganska lite båda ggr. Jag är totalt värdelös på o hitta svamp, men blir jätte glad för det lilla:) Har haft med Viggo ut o varit mer noggrann o användt visselpipan, och det funkar kanon...har varit lite slarvig med den på sistonde. Har kört lite apportering också, har lite problem med avlämningen, men det är bara o träna vidare:)

 

Patrik har jobbat massa hemma, målat så gott som alla "gamla fönster"  målat entrén, grinden och balkongräcket...

 

I dag har jag och William varit på fotboll hela fm, skoj!! Grabbarna var jätte duktiga!

 

Nej, dags o sussa tror jag...natti

Av Malin Saarenketo - 6 augusti 2011 07:18

Ja när man tar semester så tar man det ordentligt:) Sitter o gäspar i soffan, klockan är snart halv 8, vi har varit vakna mer än en timme...Ellen är riktigt morgonpigg. Jag somnade i bra tid igår, så då gör det ju inte så mycket. Semestern kom, och är snart över...en vecka återstår. det började regna igår, får hoppas att solen orkar fram några dagar till. Vi har varit iväg på vår tripp, först ner till min faster som bor i mariannelund, där hade vi det toppen och barnen stormtrivdes. Min faster är den mest gästvänliga man kan tänka sig...De bor så himla fint. På tisdagen var det dags o bege oss till danmark...ingen vidare resa om du frågar mig. Danmark är inget land jag tänker återvända till om jag säger så...himla tråkiga vägar, inget landskap som det är i Sverige. Vägskyltar om matställen mm verkar inte eistera...hotellets standard sög, barnen var nöjda eftersom de hade pool. Legoland var däremot toppen, fast som på de flesta andra nöjesställen så tar de in för mycket folk...långa köer till de flesta attraktioner. fattar inte varför det måste vara så, man borde väl fundera på åtgärder när köerna blir längra än en timma. Man skulle nog åka dit tidigt på våren eller senare på hösten. Hade vi tänkt till en extra gång så hade vi nog kollat upp ett annat resesätt än bil också, eller kanske haft ett hotell närmare köpenhamn, så blev inte första bilresan så otroligt lång...men man lär sig så länge man lever heter det ju. tre nätter bodde vi i Danmark, sen åkte vi tillbaka till Mariannelund, ett snabbstop på Gekås i Ullared, mitt mecka ni vet :) Blev en snabbshopping, en timme var jag o Julia inne, brände 1200...hade kunnat bränt mycket mer om plånboken tillåtit:) Blev en del underkläder till barnen, strumpor till mig, lite målarböcker och sedan födelsedagspresenter till William som fyller den 2:a september.

Vi sov 2 nätter i Mariannelund innan det var dags att återse Kolsva igen. Hemresan gick hyffsat smidigt, men man märkte hur trötta barnen var på o åka bil...och en annan med förståss. 240 mil blev det totalt på en vecka....Viggo hade inte mått så bra när vi var borta, men oj så glad han blev när vi kom hem:)

 

Den 1:a augusti firade vi Ellen som fyllde  3 år, massa fina presenter fick hon och verkade vara toppen nöjd:)

 

Övriga dagar har det inte hänt så mycket, vi har grejat en del hemma, Patrik har skrapat o målat flera av fönstren, spacklat i hallen uppe och hjälpt till o förbereda det som ska bli vår vedbod...den har vi ju bara väntat på mer än ett år...ja nu har vi bott här ett år...har gått himla fort, fast vi har gjort mycket också. Patrik var iväg och köpte fönster till altanen, vi ska sätta dem på en av kortsidorna, så slipper vi korsdraget som gör att man knappt vill sitta där när det blåser lite. kommer nog bli toppen, fast det projektet får vänta till våren. Jag har delgivit Hasse våra planer och det verkar som de kommer kunna genomföras....skoj:)

Vi har varit barnlediga också, min syster tog barnen tors-fre. Jag passade på o shoppa lite kläder till storisarna som växt en massa under sommaren, spec W. Hittade en hel del...jag blir mest shockad över de ordinarie priserna som sitter på prislapparna...inte är det billigt inte. deras kläder kostar snart lika mycket som en annans.  På kvällen passade jag o Patrik på o åka till greken i Köping o käka...mums så gott, vi pustade o stönade för o få ner de sista bitarna. När vi kom hem åkte vi ut i skogen med Viggo, la några markeringar åt honom och ett sök som han tog klockrent...skoj! Kvällen avslutades med en halv bra film. Och bara för att jag fick sova hela natten så sov jag heldåligt, vaknade till o från o kunde inte koppla av, konstig man är.

I går passade vi på o åka runt o kika på sådant som barnen tycker är aptråkigt. bauhaus tex. Vi kollade på staket och panel till hallen. Passade på o äta lunch på ikea innan det var dags o hämta hem skatterna. Tycker det är så himla skönt att man kan hjälpas åt...o barnen tycker ju att det är superskoj med. I dag får vi se vad som händer, det är meningen att Patrik ska greja med den kommande boden, sen skulle hans farmor bjuda på lunch. Funderar på om jag o barnen ska åka till arboga o bada, får se om lusten finns kvar på em. Nu ä det iaf dags för frukost!

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag läser...


Ovido - Quiz & Flashcards